Nya Ulricehamn förhandlade fram förberedelseklasser
När elever och lärare kommer tillbaka i augusti igen har glädjande förbättringar skett inom lärandet.
Inför valet förra året var en av Nya Ulricehamns punkter att införa det som kallas förberedelseklasser. Vi förde tidigt samtal med Socialdemokraterna och fick i den berömda januariöverenskommelsen gehör för införande av förberedelseklasser, vilket vi är mycket tacksamma för.
Antalet nyanlända elever i grund- och gymnasieskolan ökar. Det oroliga världsläget har lett till att ett växande antal människor, varav många barn och ungdomar, söker sig en fristad i Sverige och en del av dessa kommer till Ulricehamns kommun.
Alla nyanlända barn och ungdomar har rätt till utbildning. Rätten gäller oavsett skälet till att de har kommit hit.
Syftet med förberedelseklasser är att nyanlända elever ska få grundläggande kunskaper i svenska, få lära sig hur den svenska skolan och samhället fungerar, få lära sig vardagliga fraser och uttryck samt frekventa ord och ämnesspecifika begrepp, så att de har möjlighet att utveckla kunskaper i övriga ämnen.
Genom att göra en tidig individuell kartläggning kan lärarna ta fasta på de kunskaper eleven tidigare har utvecklat och vad eleven fortsatt behöver utveckla. Avgörande för nyanländas elevers kunskapsutveckling är att de får ett tidigt och adekvat stöd samt att valet av undervisningsform görs med pedagogiskt hänsynstagande i varje enskilt fall.
I en förberedelseklass får eleven en mjukstart i en relativt liten grupp innan placering i ordinarie klass. En förberedelseklass erbjuder trygghet, gemenskap och en samlad kompetens med effektiv och likvärdig utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Det ligger i allas vårt intresse att även nyanlända elever lyckas bra i skolan. Därför är det viktigt att ge dem en så bra utbildning och start som möjligt, så att de får samma förutsättningar som alla andra och kan bidra till vår gemensamma framtid. Vi har inte råd att misslyckas i det arbetet.
I Skolverkets rapport om skol- och resultatinformation redogörs för att grundskoleelever som varit i Sverige kortare tid än fyra år har betydligt lägre resultat jämfört med övriga elever. Endast 30,5 procent av alla nyanlända var behöriga att söka till gymnasieskolans nationella program att jämföra med 89,1 procent för övriga elever exklusive nyanlända.
Att sjösätta en ny verksamhet är en utmaning som tar tid, men starten av förberedelseklasser har prioriterats till hösten och inom en snar framtid kommer vi få se upplyftande resultat.
Mikael Levander
Nya Ulricehamn